Psihodelija, Vorhol i pank – moda šalje protestnu poruku!

Oslobodite svoj um i vaša odeća će ga pratiti! The Summer of Love, Džimi Hendriks, rat u Vijetnamu, LSD i psihodelija boja. Druga polovina 20. veka otvarala je jedno novo poglavlje kako u politici tako i u modi. Doba revolucije koje je iznelo novu vrstu angažovanog dizajna, pre svega grafičkog. Plakati širom sveta obaveštavali su o protestima, kulturnim i političkim dešavanjima, filmovima…

Dizajn postaje štampan, masovan, prepoznatljiv. Čovek je prvi put kročio na Mesec i sve je, zaista, delovalo moguće. Moda se oprašta od geometrijskog stila zamenjujući ga romantičnim.

Dizajnerka Caroul Austen je citirana u magazinu Internacionalni tekstil 1970. godine:

Budućnost nam donosi mešavinu fantazije i boja.

Svet je postao znatno manji i dostupniji. Ljudi su počeli više da putuju i istražuju različite kulture. Zapadno društvo postalo je svesno svoje multikulturalnosti i crpelo je inspiraciju iz nje.

Dizajneri kao što je Kenzo bili su inspirisani Japanom, a Ives Saint Laurent Afrikom i Kinom. Istok sa svojom kulturom i bojama postao je glavni motiv modnih kolekcija. Avganistanski kaputi, indijski motivi, severnoamerički pončoi i romske suknje mogle su se videti na prestižnim modnim pistama.

Bojama i cvećem protiv rata u Vijetnamu

Naš program je kulturna revolucija kroz potpuni napad na postojeću kulturu. Naša muzika, naša odeća, naši domovi, način na koji govorimo i hodamo, način na koji raste naša kosa, način na koji pušimo i vodimo ljubav, jedemo i spavamo – sve to predstavlja jednu poruku: SLOBODA!

John Sinclere

Godine 1968, počinju protesti protiv rata u Vijetnamu i nastanak hipi pokreta.

Uključi se, pokreni se i odbaci pravila! bio je moto hipika koje su činili studenti protestujući protiv mržnje, diskriminacije, tradicionalnih vrednosti i aristokratije. Odbacivši politička, verska i socijalna ograničenja, okrenuli su se istočnjačkim učenjima, naročito budizmu.

Ubrzo dolazi do naglog porasta korišćenja opojnih i halucinogenih droga, kao što su marihuana i LSD, kao jedan od vidova bega od društvenih stega.

Moda je, naravno, propratila ove velike političke i ideološke promene u svetu. Odeća je postala šarena, upadljiva, razigrana, šaljući indirektno političku poruku o slobodnom duhu,  ljubavi i miru kao filozofiji života. Mnogi dizajneri počeli su da eksperimentišu sa bojama, materijalima i simbolima.

Kao odgovor na tradicionalni, strogi stil, dolazi pojava alternative. Psihodeličan dizajn je proizvod alternative u dizajnu 60-ih godina prošlog veka nastavši u Kaliforniji, kao prestonici hipi pokreta i hipi načina života. U ovoj državi halucinogene droge su bile legalne i ostavile su svoj trag u stvaralaštvu, kako u umetnosti tako i u dizajnu i arhitekturi.

Novi modni trendovi velikom brzinom osvojili su svet. Eksplozija boja,  duga kosa, mini i maksi suknje, haremske pantalone, gomila perli bili su prepoznatljiv stil hipika. Dolazi do masovnog širenja second-hand prodavnica, aludirajući na samostalnu kreativnost i umeće da se staro prepravi, učini novim, zanimljivim i, naravno, da pošalje svetu poruku da je svako individua za sebe, jedinstven i neponovljiv!

U Londonu, butik kao što je Granny Takes a Trip ohrabrio je moderne žene da budu individualne i stvore svoj unikatni stil. Britanska visoka moda ponudila je jeftinije alternative dizajnerske odeće u bohemijskom stilu.

Nakit postaje ukras kako ženama tako i muškarcima. Narukvice u indijanskom i meksičkom stilu, raznobojne perle, i neizostavni znak ,,peace’’ mogli su se videti na mladim studentima koji su odbacili svoj ,,građanski stil’’.

Nakit je bio jeftin, pravljen od prirodnih materijala – vune, konca, pečene gline.. Kao modni uzori ubrzo su se izvodjili Jim Morrison, Mick Jagger i Janis Joplin.

Jedan od zaštitnih znakova Hipi pokreta bilo je cveće. To su obrazložili činjenicom da cvet nije ničiji neprijatelj i često su na policijsku brutalnost uzvraćali cvećem. Moć cveća (engl. Flower Power) je bio slogan koji je izražavao pasivan otpor i ideologiju nenasilja.

Hipici veruju da će ljubav promeniti svet i dovesti do konačnog mira. Jedan od najpoznatijih hipi slogana je bio Vodite ljubav, a ne rat. Upravo zbog toga, jedan od glavnih motiva na odeći masovno korišćen bilo je cveće.

Mondrian i Vorhol u modi

Ulepšavanje služi ne da bi neko bio lepši, već da se osećate lepše.

Endi Vorhol

Druga polovina 20. veka donela je korenite promene u modi! Kreacije dizajnerskih kuća visoke mode postaju masovno proizvodene, sve više modnih kuća otvara svoje prodavnice za srednju klasu, a pop art postaje inspiracija poznatim kreatorima.

Elementi kubizma i dadaizma sve češće se mogu pronaći na garderobi. Reprodukcije štampe i poznatih političkih plakata, parola i grafita krasili su modne komade. Ironični natpisi na majcama, haljinama, jaknama jasno poručuju stav omladine o modernom životu i potrošačkom društvu.

Moda i umetnost su vrlo uticale na dizajn proizvoda i nijedan umetnički pravac nije imao takav snažan uticaj na komercijalni dizajn kao pop-art.

Endi Vorhol je tokom 60-ih godina od ilustratora postao jedan od najpoznatijih umetnika Amerike. Na mnogo načina su Vorhol i krug ljudi okupljeni oko njega definisali ovu deceniju. Tokom ove decenije, Vorhol je počeo da slika poznate američke proizvode: Coca-Colu, Campbell’s supu, kao i poznate popularne ikone, poput Merilin Monro i Elizabet Tejlor.

Seriju slika posvetio je i katastrofalnim događajima koji su se desili u svetu, posebno orijentisan na II svetski rat i rat u Vijetnamu.

Moda je širokih ruku prihvatila Vorholovu umetnost i reprodukovala njegove slike na odeći. Vrlo brzo, ulicama glavnih modnih centara šetale su majce sa kojih su se smešile Vorholova Merlinka i  Elizabet Tejlor, kao i mnogi drugi ovekovečeni pisci u umetnici.

Počeo je da se bavi štampom na tkanini – sitotiskom, a slike je radio u serijama postižući time ne samo da se bavi umetnošću masovne proizvodnje, već i da sama umetnost postaje masovni produkt.

Izjavivši da želi da bude mašina i umanjujući značaj svoje kreativnosti u produciranju svoje umetnosti, Vorhol je načinio revoluciju u umetnosti. Njegov rad veoma brzo postaje kontroverzan i popularan.

Avgusta 1965. godine, francuska modna kuća Ives Saint Laurent izbacuje svoju čuvenu kolekciju inspirisanu Mondrijanovim slikama. Kolekciju su činile koktel haljine od vune i svile sa A izrazom. Na haljinama se nalazi reprodukcija Mondrijanovih slika, raznobojnih geometrijskih šara. Svaki geometrijski deo je posebno zašiven, a ne štampan na materijalu.

Težina korišćenih materijala osiguravala je da su haljine stajale ravnomerno, čvrsto, bez draperije ili kretanja da bi se dobio efekat jednostavnosti, geometrije i krutosti – osobine koje su poboljšale tematiku modernizma i minimalizma dizajna.

Iako na prvi pogled, dizajn deluje vrlo jednostavno, sama izrada je bila vrlo kompleksna, zahtevajući vrlo precizno sečenje materijala i tehnike izrade visoke mode.

Ova kolekcija je upravo primer sinteze umetnosti i mode i njihove međusobne povezanosti. Saint Laurent je bio poznat po svojoj ljubavi prema likovnoj umetnosti i imao je bogatu kolekciju koja pokriva širok spektar perioda i stilova koji su imali značajan uticaj na njegov rad.

Rekao je za Mondriana:

Mondrian je čistoća i ne može se ići čistije u slikarstvu. Ovo je čistoća koja se povezuje sa onom iz Bauhausa. Remek delo dvadesetog veka je Mondrijan.

Haljine su opisane kao platno na kojem je Saint Laurent eksperimentisao sa svojim umetničkim idejama. Kao ikone mode iz 1965. godine, haljine su opisane kao davanje nove perspektive na haute couture – naime, to se nije moralo više sastojati od totalnog izgleda i lako se nosilo.

Rađanje panka – oštra kritika društva

 Nije bilo panka pre mene i Malcolm-a. I ono što treba da znate o panku jeste to da je bio prava eksplozija! I ono što ja trenutno radim je pank i uvek će ga biti u mom radu.

Vivijen Vestvud

Kada je pank 70-ih godina osvanuo na ulicama Njujorka i Londona, društvo je bilo šokirano! Oštra osuda društva, monarhije, odbijanje autoriteta, klasne podeljenosti pronašli su veliki broj mladih pristalica širom sveta.

Jedan od načina izražavanja svojih oštrih stavova bio je putem mode i odeće. Pank estetika vrlo je dominantna, upečatljiva i ostavlja jak utisak na posmatrače.

Kožne pantalone, Martin čizme, nitne, bodlje, čiroki frizure bile su osnovna obeležja pripadnika pank pokreta u cilju da uznemire i pošalju jasnu poruku revolta društvu!

Prvi dizajneri koji su pronašli inspiraciju u pank pokretu bili su Vivijen Vestvud i Malkolm Meklaren oblačeći poznati bend The Sex Pistols.

Provokacija, smelost, kreativnost obeležja su pank estetike. Jedan od najznačajnijih dizajnera panka bio je Jamie Reid koji je uradio koricu albuma Sex Pistols-a na kojoj simbolično zatvara usta i oči britanskoj kraljici. Indirektna kritika monarhije. Snažno je inspirisan plakatima i vođen ideologijom umetnika dadaizma.

Inspiracija dizajnerima pank odeće bili su bajkeri, fetišizam, kurtizane, sex, slobodan način života, smelost i brutalnost kreativno usklađeno sa odećom 17. i 18. veka, korsetima i draperiom.

Svesno provocirajući, pronalazili su i koristili u modi elemente svih tabu tema kako bi putem mode namerno izazvali snažnu reakciju društva! Namerno kršenje pravila.

Estetika panka još je jedan primer u kome društvo svesno koristi modu i modni izraz kako bi komentarisala i osudila politička dešavanja u svetu! Reči su sada zamenjene bojama, materijalima, jakom šminkom, nitnama i bodljama.

Divlje, neustrašivo i slobodno!

Showbusiness nas uči kako nije bitno ko si i šta si, već kakvim te prikazuju.

Endi Vorhol

Facebook
Twitter
LinkedIn