Djeca imaju priliku da se sa nastavom demokratije i ljudskih prava upoznaju vrlo rano, već od šestog razreda osnovne škole, ako ne računamo predškolsko obrazovanje gdje imaju možda neke naznake kao priprema za predstojeći ozbiljniji period upoznavanja nastave demokratije i ljudskih prava. Neki će reći da je to ipak za djecu previše u tom uzrastu jer još su maleni da zapravo shvate šta je u suštini demokratija i koja su njihova prava, odnosno kako oni mogu da učestvuju u društvu kao odgovorni građani i pojedinci. Međutim, ispostavilo se da su djeca veoma zainteresovana za nastavu demokratije i ljudskih prava naročito kada je u pitanju projekat ‘Ja, građanin’.
Pored navedenog projekta, koji u suštini predstavlja praktični dio nastave demokratije, učenici se upoznavaju sa osnovnim ljudskim pravima, slobodama i time se osposobljavaju za aktivno učešće u rješavanjima problema u zajednici i društvu. Kroz obrazovanje za demokratiju i ljudska prava učenici poznaju, razumiju i uvažavaju pravo na slobodno mišljenje i izražavanje i znaju na koji način je zaštićeno njihovim državnim ustavom. Civitas (Obrazovni centar za demokratiju i ljudska prava ) program demokratije provodi više od dvadeset godina, tačnije od 1996. godine, taman nakon završetka ratnih dešavanja u našoj zemlji. Civitas je proveo niz projekata i obuka za nastavno osoblje u cilju što boljeg razumijevanja nastave demokratije i mnogobrojne škole svake godine organizuju školska takmičenja vezana upravo za projekat ‘Ja, građanin’.
Projekat ‘Ja, građanin’ predstavlja praktični dio nastave demokratije i ljudskih prava gdje učenici biraju problem iz svoje zajednice i zajedničkim snagama traže rješenje. Učenici prvo biraju problem, odnosno identifikuju problem koji postoji, zatim navode i istražuju postojeće alternativne mjere javne politike, zatim razvijaju svoja rješenja koja predstavljaju nadležnim institucijama i kreiraju akcione planove za implementaciju svojih rješenja. Učenici se podstiču da se kroz primjenu stečenih znanja i vještina aktivno uključe u rješavanje problema u svojoj zajednici kroz ova četiri koraka s ciljem zaštite ljudskih prava, životne sredine i ostvarivanja ekonomskog i socijalnog prosperiteta svoje zemlje.
Svake godine u projektu učestvuje oko 40 000 učenika osnovnih i srednjih škola u Bosni i Hercegovini. Jedna od tih škola je i osnovna škola ‘Dositej Obradović’ iz Prijedora sa centralnom školom u prijedorskom naselju Pećani i područnom u Hambarinama.
Djeca su bila prvo zbunjena sa samom nastavom demokratije, ali ubrzo nakon upoznavanja sa osnovnim ciljevima nastave kao i sa ciljem samog projekta, nisu krili svoje oduševljenje. Učenici područne škole u Hamarinama sa jednim odjeljenjem šestog razreda su se posebno založili za projekat i iskreno se nadaju da će uspjeti svojim trudom da obezbijede svojoj školi dugo priželjkivanu i neophodnu kantinu koja je postojala na samom početku osnivanja škole, ali se nakon određenog perioda sticajem okolnosti morala zatvoriti.
U centralnoj školi, tri odjeljenja šestog razreda su se odlučila za dvije teme, a to su : nedostatak školskih ormarića zbog čega su im školske torbe preteške i imaju problema sa kičmom zbog toga i nedovoljna opremljenost kabineta hemije što onemogućava pravilno izvođenje praktične nastave pa se zna često svoditi na samu teoriju što učenicima ne bude uvijek pretjerano zanimljivo i lakše bi usvojili znanje kroz više praktične nastave. Međutim, za sve probleme odnosno njihovo rješavanje, škola sama nema, nažalost, dovoljno sredstava kao i većina drugih škola. Na primjer, sama oprema za kabinet je veoma skupa i iziskuje velika novčana sredstva, a da ne pominjemo otvaranje kantine i nabavku školskih ormarića po ugledu na evropske škole. Učenici se nadaju da će svojim trudom i zalaganjem privući određen broj donatora za bar dio sredstava neophodnih za rješavanje njihovih problema.
U svakom slučaju, njihov trud treba da se veoma cijeni jer i tako mali su već veliki građani i građanke i žele da izgrade bolje društvo za nas sve, a na mladima svakako svijet ostaje.